Przekroczenie progu nowego mieszkania to niewątpliwie ekscytujący moment w życiu większości z nas. Jednak zanim rozpocznie się nowy rozdział jako właściciel nieruchomości, istotne jest, abyś był dobrze przygotowany do procesu odbioru mieszkania. W tym artykule przybliżymy Ci serie istotnych czynności, które musisz podjąć po odbiorze technicznym, by bezpiecznie i komfortowo cieszyć się swoim nowym domem.
Protokół odbioru mieszkania:
Gdy budowa zostaje zakończona, przyszedł czas na odbiór techniczny Twojego nowego mieszkania. Protokół odbioru jest dokumentem krytycznym, zawierającym listę wszystkich wykrytych wad i usterek. Podczas tej wizytacji, deweloper oraz nabywca wspólnie weryfikują stan techniczny lokalu, a także jego zgodność z normami budowlanymi i warunkami umowy deweloperskiej. Ważne jest, by pamiętać, że protokół nie jest automatycznym zobowiązaniem do naprawy wykrytych defektów przez dewelopera – istnieje on jedynie jako lista kontrolna, do której deweloper musi się odnieść w ciągu 14 dni, a potencjalne naprawy powinien zrealizować w ciągu kolejnych 30 dni. Bądź zatem wnikliwy – każda zauważona skaza, np. na parapecie wewnętrznym, powinna znaleźć się w tym kluczowym dokumencie.
Co po odbiorze mieszkania od dewelopera?
Krokami, które cię czekają po odbiorze mieszkania jest przekazanie kluczy i podpisanie umowy przenoszącej własność. Umowa deweloperska może być niespecyficzna w kwestii chwili przekazania kluczy, jednak najczęściej dzieje się to zaraz po odbiorze technicznym albo po sfinalizowaniu umowy notarialnej. Tym samym, przygotuj się na to, że radość z wejścia do swojego nowego domu może zostać nieco opóźniona z formalnych powodów.
Umowa przenosząca własność:
Kolejnym krokiem jest spotkanie z deweloperem u notariusza w celu podpisania aktu notarialnego. Notariusz sporządzi odpowiedni wniosek do sądu wieczystoksięgowego inicjując proces ustanowienia Cię nowym właścicielem mieszkania. Ta część procesu finalizuje Twoją transakcję z deweloperem i otwiera przed Tobą oficjalne drzwi do mieszkania.
Formalności po odbiorze technicznym mieszkania:
Przepisy prawa nakładają na nowego właściciela obowiązek zawiadomienia urzędu miasta lub gminy o zmianie posiadacza nieruchomości. Informacja ta jest niezbędna, między innymi, do celów podatkowych, gdyż należy corocznie uiścić podatek od nieruchomości. Dodatkowym obowiązkiem może być również wniosek o wpis do księgi wieczystej obciążenia hipotecznego w przypadku, gdy zakup finansowany był kredytem.
Umowy na media i ubezpieczenie nieruchomości:
Na tym etapie powinieneś także zadbać o podpisanie umów z dostawcami mediów – prądu, wody czy gazu. Warto również rozważyć zakup ubezpieczenia nieruchomości, które zabezpieczy Cię przed nieoczekiwanymi zdarzeniami losowymi i zazwyczaj wiąże się z niewielkim rocznym kosztem.
Przekazanie nieruchomości i protokół przekazania:
Przekazanie mieszkania to nie tylko symbol, ale formalnie ostatni etap zakupu. Protokół przekazania nieruchomości gwarantuje, że lokum zostaje przekazane zgodnie z treścią Umowy Przedwstępnej oraz dodatkowych ustaleń. Musi zawierać informacje techniczne o stanie nieruchomości oraz, w razie potrzeby, pozostać podstawą do roszczeń.
Dokumentacja i liczniki:
Sprzedający zobowiązany jest przekazać kupującemu wszelką dokumentację techniczną dotyczącą mieszkania. Protokół powinien również zawierać spisanie wszystkich stanów liczników, aby chronić obie strony przed niezasadnymi wymaganiami finansowymi.
Wizyty u instytucji po wniesieniu nieruchomości:
Jako nowy właściciel będziesz musiał również odwiedzić spółdzielnię mieszkaniową czy dostawców mediów, aby odpowiednio rozwiązać stare umowy i zawrzeć nowe.
Współpraca z pośrednikiem:
Pomoc profesjonalisty może być nieoceniona, począwszy od wyboru mieszkania, poprzez procedurę zakupu, aż po odbiór techniczny. Agenci nieruchomości często współpracują z kancelariami notarialnymi, doradcami kredytowymi czy rzeczoznawcami, co znacząco ułatwia i przyśpiesza proces.
Warto pamiętać, że choć proces odbioru mieszkania może wydawać się skomplikowany, to przestrzeganie powyższych kroków zapewnia bezpieczeństwo i usprawnia przejście przez wszystkie formalności. By móc cieszyć się swoim nowym “M”, należy poświęcić nieco uwagi i czasu na dopełnienie niezbędnych procedur.
Jeśli wydaje Ci się, że cały proces przekracza Twoje możliwości, pamiętaj – pomoc specjalisty jest na wyciągnięcie ręki. Skontaktuj się z PLATINUM HOUSE, aby otrzymać wsparcie w przewodzeniu przez ostatni etap: przekazanie nieruchomości. Nie zapomnij również zaktualizować swoich danych kontaktowych w banku, miejscu pracy czy szkole – jest to kropka nad “i” w procesie odbioru mieszkania. Dziękujemy za uwagę i życzymy bezproblemowego przejścia przez proces odbioru Twojego nowego domu.
W SKRÓCIE
Co to jest protokół odbioru mieszkania?
Protokół odbioru to dokument sporządzany podczas odbioru technicznego mieszkania, który zawiera listę stwierdzonych wad i usterek. Służy jako podstawa do ewentualnych roszczeń i jest podpisywany zarówno przez dewelopera, jak i nabywcę. Zapisane w nim usterki deweloper ma obowiązek przyjąć do wiadomości w ciągu 14 dni, a naprawić w ciągu 30 dni od podpisania protokołu.
Kiedy zazwyczaj następuje przekazanie kluczy do mieszkania?
Przekazanie kluczy następuje po odbiorze technicznym i może odbyć się zaraz po tym odbiorze lub po podpisaniu umowy notarialnej przenoszącej własność. Czas przekazania kluczy zależy od ustaleń w umowie deweloperskiej.
Jaki jest kolejny krok po odbiorze technicznym mieszkania?
Po odbiorze technicznym następuje podpisanie umowy przenoszącej własność w obecności notariusza. Notariusz wtedy wysyła wniosek do sądu wieczystoksięgowego, aby ustanowić nabywcę nowym właścicielem lokalu.
Jakie formalności trzeba załatwić w urzędzie po odbiorze mieszkania?
Należy poinformować urząd miasta lub gminy o zmianie właściciela nieruchomości w celu zaktualizowania danych do celów podatkowych i ustalenia wysokości podatku od nieruchomości.
Czy konieczne jest podpisanie nowych umów na media po zakupie mieszkania?
Tak, po odbiorze mieszkania i podpisaniu umowy końcowej kupujący powinien podpisać umowy na dostawy mediów, takich jak energia elektryczna, woda czy gaz.
Co to jest protokół przekazania nieruchomości?
Protokół przekazania nieruchomości to dokument, w którym spisane są informacje techniczne o stanie mieszkania. Służy on jako dokument uzupełniający akt notarialny i może być podstawą do roszczeń z tytułu ewentualnych wad ukrytych.
Jakie elementy powinien zawierać protokół przekazania nieruchomości?
Protokół powinien zawierać informacje o stanie liczników (z ich numerami seryjnymi), dane o wyposażeniu mieszkania oraz dokumentację techniczną zbieranych urządzeń. Powinien również określać ilość przekazywanych kluczy i wszystkie ustalenia dotyczace nieruchomości.
Do jakich instytucji musi udać się nowy właściciel mieszkania po przekazaniu nieruchomości?
Nowy właściciel powinien odwiedzić wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnie i zakłady energetyczne/gazownie w celu rozwiązania poprzednich i zawarcia nowych umów.
Czy dołączanie zdjęć nieruchomości do protokołu przekazania jest powszechną praktyką i dlaczego?
Coraz częściej zdjęcia nieruchomości są dołączane do protokołu przekazania, jako dodatkowe zabezpieczenie i dokumentacja stanu mieszkania w dniu przekazania, często zapisane są one na dedykowanym nośniku danych.
Czy korzystanie z usług pośrednika nieruchomości ma sens i jakie korzyści to może przynieść?
Korzystanie z usług pośrednika nieruchomości jest pomocne w prowadzeniu całego procesu od wyboru mieszkania, przez negocjacje, odbiór techniczny, aż po przeprowadzenie transakcji końcowej. Pośrednik dostarcza wsparcie i porady na każdym etapie, często od specjalistów z różnych dziedzin.